Waar let je op bij het bouwen van een Carport ?

Het aanschaffen van een nieuwe wagen kost momenteel een klein fortuintje. Daarom is het verstandig deze goed te onderhouden en te beschermen tegen invloeden van buiten. Heb je geen garage of slecht een voor twee wagens, dan is het bouwen van een carport een praktische en betaalbare oplossing.

Soorten carports

Afhankelijk van de mogelijkheden en de ruimte die er rond het huis aanwezig is kan men kiezen voor twee typen van carports. Een vrijstaande carport wanneer deze volledig los staat van het gebouw of een aangebouwde carport wanneer minstens één zijde tegen het gebouw is aangebracht. Beiden hebben hun eigen specifieke aandachtspunten.

Stedenbouwkundige attesten

Voor de meeste aangebouwde of extra aangebrachte bijgebouwen dient men een stedenbouwkundig attest aan te vragen. Tot voor 1 december 2010 moest je dit doen voor elk gebouw dat je wou bijbouwen, afbreken, herbouwen, uitbreiden of verbouwen. Vanaf 1 december 2010 is er echter een vrijstelling voor het plaatsen van een garage, carport of bijgebouw dat niet hoger is dan 3 meter en maximum 40 m² meter in beslag neemt. Toch zijn hier een aantal vereisten aan verbonden.

  • Het totaal aantal vrijgestelde bijgebouwen mag maar een oppervlakte van 40 m² innemen
  • Binnen de 30 meter van het gebouw staan.
  • Moet 3 meter van de perceelsgrens blijven in een zijtuin.
  • In de achtertuin is 1 meter afstand van de perceelgrens voldoende.

In veel gevallen is er wel nog een meldingsplicht.

Aandachtspunten bij de bouw van de carport

Nadat je beslist hebt om een carport te bouwen heb je de keuze om een kant en klaar bouwpakket te gebruiken, het werk te laten verrichten door een gespecialiseerd bedrijf of alles zelf te doen. De goedkoopste en meest voor de hand liggende optie is om het helemaal zelf te bouwen.

  1. Het maken van een plan is een handig hulpmiddel. Aan de hand van dit plan kan je de nodige materialen verzamelen en de kostprijs van de carport berekenen.
  2. Meet nauwkeurig het grondvlak van de carport op en duid de zijden en hoeken aan doormiddel van een touw en paaltjes.
  3. Graaf gaten in de grond voor het plaatsen van de palen die de dakconstructie zullen dragen. Deze graaf je minimum 1 meter diep en op een afstand van ongeveer een meter van elkaar. De lengte van deze palen zijn afhankelijk van het soort dak dat je wil maken.
  4. Gebruik voldoende dikke en speciaal behandelde palen indien je hout gebruikt voor de carport. Het gedeelte dat onder de grond zit kan je voor alle zekerheid nog een extra waterdichte laag geven. Gebruik je betonnen palen dan kan je deze direct in de grond zetten en vastzetten met een speciaal hiervoor bestemde beton mix.
  5. Wil je een carport tegen het huis aanbrengen of voorzien van een degelijke ondergrond dan kan je tussen de palen een platvorm gieten, dat bestaat uit een gewapende betonlaag. Dikwijls is het interessant het beton een week te laten rusten alvorens verder te werken.
  6. Wanneer alles voldoende gehard is kan het dak van de carport aangebracht worden. Zorg ervoor dat alles op voorhand is afgemeten en op maat gezaagd om snel en degelijk te kunnen werken. Het werk en de volgorde zijn afhankelijk van het soort dak dat je wil. Je hebt de keuze tussen een zadeldak, een plat dak of een schuin afhellend dak als de carport tegen het huis wordt aangebouwd. Bij een zadeldak kunnen de driehoekige draagspanten op voorhand gemaakt worden en daarna in zijn geheel op de draagbalken aangebracht worden.
  7. Als afwerking zorg je voor een goot aan de onderkant van een schuine dakhelling zodat het water gecontroleerd kan wegvloeien. Komt de carport tegen het gebouw aan, dan zorg je dat er geen vocht naar de gevel toe stroomt. Een degelijke hechting met eventueel een overlappende rubber of roofing laag kan voorkomen dat er vocht tussen het dak van de carport en de muur van het gebouw kan opstapelen.

Leave your thought

Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen op deze website gaat u akkoord met het plaatsen hiervan.